Ik begrijp het Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. <a href="https://zelfkook.cjt.be/nl/cookiepolicy/">Raadplaag onze cookie policy</a> voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe je deze kan blokkeren. Door op de knop aan de rechterkant te klikken, geef je aan dat je akkoord gaat met onze policy.

Het Coronavirus - de gevolgen voor jouw boeking

Update 07/03/2022, 14u

Met z'n allen gaan we de strijd aan tegen het coronavirus. Dat zorgt voor een uitzonderlijke situatie. Hieronder trachten we een actueel overzicht te bieden over de geldende maatregelen en onze aanpak. Opgelet, onderstaande informatie is altijd een momentopname en kan mee evolueren met de epidemiologische situatie*. 

Kan mijn groep in een jeugdlogies verblijven?

De activiteiten van groepen zijn opgenomen in de coronabarometer, ook met overnachting. Sinds 7 maart staat deze barometer op CODE GEEL. Dat betekent dat we terugkeren naar een quasi normale situatie. Er zijn dus geen beperkingen in deelnemersaantallen, geen aanbeveling om op voorhand te testen, niet nodig om intens fysiek contact te vermijden enz.

Toch blijven voor een meerdaags verblijf nog enkele verplichtingen en/of aanbevelingen geldig:

  • Voor elk verblijf wordt aangeraden om te verluchten en te ventileren.
  • Huidige regels (in geval van symptomen en/of ziekte) rond testen, quarantaine en isolatie blijven voorlopig gelden. Dit geldt dus ook voor de huidige noodprocedure voor het jeugdwerk. Basisregel blijft: wie ziek is, blijft thuis.
  • Buitenlandse groepen die langer dan 48 uur in België zijn of gebruik maken van een vervoerder, moeten beschikken over een Covid Safe Ticket (vanaf 12 jaar). Dit is een verantwoordelijkheid van de groep, de uitbater hoeft dit dus niet te controleren.

Nog ter info:

  • Bovenstaande richtlijnen gelden voor alle groepen uit België. Voor buitenlandse groepen gelden tijdens hun activiteiten zowel de (eventuele) regels van het land van oorsprong als van ons land.
  • Het mondmasker is verplicht op het openbaar vervoer en in zorginstellingen.
  • Voor buitenlandse groepen die verblijven in Vlaanderen, vervalt het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) vanaf 11 maart.
  • De CO2-meter is enkel verplicht vanaf het moment dat voeding of drank worden aangeboden door het jeugdverblijfcentrum (dus niet in zelfkook).
  • De code van de coronabarometer kan verder evolueren, afhankelijk van de epidemiologische situatie.

Verenigingen vinden meer informatie bij volgende organisaties:

 

*CJT heeft met deze informatie enkel de intentie om groepen wegwijs te maken in de beschikbare informatie en hen te ondersteunen in het beslissingsproces over het al dan niet laten doorgaan van hun meerdaags verblijf. CJT baseert zich hiervoor op de richtlijnen die de overheid en andere instanties ons aanreiken en dat kan op ieder moment zonder aankondiging worden gewijzigd. We gaan zo zorgvuldig mogelijk om met het geven van betrouwbare en actuele informatie maar kunnen niet garanderen dat deze altijd foutloos, volledig en actueel is. Daarom kan aan deze informatie geen rechten worden ontleend. CJT kan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie. Voor de officiële communicatie verwijzen we naar de antwoorden van de overheid op de veelgestelde vragen.

Wij zullen ons verblijf annuleren, wat nu?

Algemeen

We vragen je om een annulering – om welke reden dan ook - altijd schriftelijk te melden. Mail daartoe naar cjt@cjt.be met het dossiernummer (te vinden rechts boven op de overeenkomst of op een factuur, zeven cijfers die beginnen met 19, 20 of 21) en de reden tot annuleren.

Wanneer je er als groep voor opteert de reservatie op te zeggen, dan gelden de annuleringsvoorwaarden. Maak je die beslissing meer dan drie maand voor de geplande aankomstdatum, dan betaal je 25 % van de huurprijs als annuleringskost. Beslis je tussen de drie en een maand voor de geplande aankomstdatum, dan bedraagt die kost 50 % van de huurprijs. Tussen een maand en een week bedraagt de kost 90 % van de huur en binnen de week voor geplande aankomstdatum is dat 100 %. Wanneer een andere groep je periode inneemt vervallen de annuleringskosten.

 

En wat als we wel willen, maar niet mogen vertrekken?

Wanneer je groep (bijvoorbeeld door verscherpte coronamaatregelen) in de onmogelijkheid is om te vertrekken, kan je een nieuwe reservatie maken met behoud van alle betalingen die CJT al heeft ontvangen voor de geschrapte boeking. De eerder uitgevoerde betalingen worden dus afgetrokken van de verblijfskost van de nieuwe boeking. Bij deze regeling verlies je dus geen enkele euro, maar hou wel rekening met enkele voorwaarden:

  • De nieuwe aankomstdatum dient te vallen binnen de 12 maand na de oorspronkelijke aankomstdatum (voor het weekend van 7 tot 9 januari 2022 kan de nieuwe aankomst dus tot 7 januari 2023). Wil je een nieuwe aankomstdatum later dan 12 maand dan de oorspronkelijke plannen*, dan dan komt daar wel een annuleringskost van 25 % op de huurprijs van de oorspronkelijke boeking bij kijken.
  • De nieuwe reservatie behoudt minstens het aantal geboekte etmalen van de oorspronkelijke reservatie.
  • We vragen om op zoek te gaan naar een passende periode in de kalender van het zelfde jeugdverblijf. Lukt dat echt niet, dan kan je boeken in de rest van ons aanbod.

Let wel, je kan enkel aanspraak maken op deze regeling bij een annulering door een externe en dwingende factor. Een verbod van de overheid is het duidelijkste voorbeeld. Quarantaine of isolatie in de groep is dan weer geen dwingende factor, behalve wanneer dat de organisatie echt onmogelijk maakt. De kans dat je met een kleinere groep moet vertrekken dan verhoopt, is het risico die je als groep moet dragen. Wanneer je als groep zelf beslist om de plannen te schrappen, dan moeten we de normale annuleringsvoorwaarden (zie ‘algemeen’) toepassen.

Hierboven verzamelen wij de actuele informatie over de coronamaatregelen, die moet je toetsen aan jullie situatie. Mailen naar cjt@cjt.be is ook nu een must (een telefoon is niet voldoende). Vermeld daarbij het dossiernummer (te vinden rechts boven op de overeenkomst of op een factuur, zeven cijfers die beginnen met 19, 20 of 21), de reden tot annuleren en eventueel meteen een voorstel van nieuwe periode. Twijfel je over je situatie, contacteer dan CJT Boekingscentrale.

 

*Waarom betaal je een annuleringskost wanneer je het nieuwe verblijf ver in de toekomst plant? Volgens de Algemene Voorwaarden wordt bij overmacht een regeling uitgewerkt die rekening houdt met alle betrokken partijen: boeker en uitbater. Niemand heeft voor deze situatie gekozen. Maar weet wel: een periode die jij inneemt kan geen tweede keer gereserveerd worden. De huurinkomsten van jouw geschrapte boeking is de uitbater dus zondermeer kwijt. Samen met de uitbater denken we een correcte oplossing te bieden, maar we rekenen ook op een inspanning van jouw groep. Zo zorgen we voor evenwicht in onze aanpak … voor alle betrokken partijen.

Hoe blijf ik verder op de hoogte?

Blijf je nog met een vraag zitten? Aarzel niet ons te contacteren. Dat kan bij voorkeur via cjt@cjt.be. We verwerken alle vragen zo snel mogelijk. Je kan ons voor meer informatie ook telefonisch bereiken via 09/210.57.70.

 

Volg als groep ook onze Facebookpagina om continu op als eerste op de hoogte te blijven: https://www.facebook.com/Boekingscentrale/

 

Ben je een uitbater met vragen? CJT Ondersteuning volgt de situatie, ook op hun Facebookpagina: https://www.facebook.com/CJTOndersteuning/