CJT Boekingscentrale verwerkt ook de betaling van een reservatie. De globale huursom wordt daarbij, afhankelijk van het moment van je reservatie, opgedeeld in een voorschot, een 25%-factuur en een saldofactuur. Op die manier wordt de betaling gespreid in de tijd (bij reservatie staat de deelnameprijs van wie mee gaat vaak nog niet op de rekening van de vereniging). Een gedetailleerd overzicht van de betalingswijze is te vinden in de overeenkomst die je ontvangt.
De uitbater bepaalt ook een waarborg. Meestal moet je die bij aankomst aan de huisverantwoordelijke betalen (cash of via overschrijving, dat staat vermeld op het document ‘toegangsbewijs’ dat je ongeveer een maand voor je verblijf ontvangt). Na het verblijf worden de extra kosten berekend, afhankelijk van het verbruik (of verrekend in een forfait). Dat gaat over energie of water, maar ook eventuele schade, afvalverwerking of (bijkomend) poetsen. Vraag bij aankomst gerust aan de huisverantwoordelijke hoe de extra kosten berekend worden. Als de extra kosten de betaalde waarborg overschrijden, dan moet je het saldo natuurlijk nog bijkomend aan de uitbater betalen.
Goede afspraken maken goede vrienden. Die goede afspraken mag je ook verwachten van de huisverantwoordelijke. Vraag naar de aanpak en doe samen de vaststellingen zoals van de meterstanden bij aankomst en vertrek. Meld de huisverantwoordelijke ook binnen het uur na aankomst eventuele opgemerkte schade of tekorten in vergelijking met de inventaris die toe te wijzen zijn aan een vorige groep. Doe je dat pas later tijdens je verblijf, dan worden schade of tekorten toegeschreven aan jouw groep.
De regel is eenvoudig: schade moet vergoed worden. De groep wordt aansprakelijk gesteld en de uitbater zal dus enkel de gekende contactpersoon aangespreken. Indien mogelijk wordt in samenspraak een regeling tot herstelling uitgewerkt. De groep kan daarvoor de eigen verzekering aanspreken, de contractuele vrijstelling is natuurlijk ten laste van de groep. Wanneer de betrokken partijen niet tot een vergelijk kunnen komen of bij vandalisme doen politiediensten de nodige vaststellingen.
Je kan CJT Boekingscentrale aanspreken om te bemiddelen. Wij luisteren naar de betrokken partijen (groep en uitbater) en proberen in samenspraak aan een aanvaardbare oplossing te werken. Neem daarvoor contact met ons op en omschrijf de discussie met objectieve elementen.